Pedagogiska pappan

Det började redan imorse. Att vara pedagogisk är inte alltid enkelt och solklart. Frukost äter vi vid bordet i köket, tvn avstängd och radion på. Men imorse drog Elias på tvn direkt när han vakna. Okej, tänkte jag. En liten stund Disney medans jag förbereder kläder och frukost. Ropar in han i köket för nu är det klart. Ja vad gör han då? Han ska bära med sin yoghurt till sitt lilla bord och kolla framför tvn. Och jag kan gå med på myckt, men det är inte okej. Frukost äter vi i köket. Så det blev liv i luckan hemma hos oss. Då kommer den pedagogiska pappan in och lugnar och säger att jag ska prata med honom om jag behöver hjälp istället för att skrika på Elias.

Å så nu ikväll, vi har köpt ett rätt nytt vardagsrumsbord. Och eftersom Elias också har ett bord så har vi sagt att han får leka/måla på sitt bord och inte vårat bord så inte skivan blir förstörd direkt. Och det sköter han rätt bra. Men idag misskötte han det rätt rejält. Han börjar med att slå hårt med sin hammare på bordet. Va nära på att kasta hans verktygslåda åt fanders, men bordet klarade sig ingen fara. Trodde jag, upptäcker då att han nångång under kvällen fått tag på en bläckpenna och dragit långa repiga bläckstreck i bordet. AAHH! Jonas bara titta på mig och säger åt mig att lugna ner mig och inte ta ut min ilska/frustration över honom innan jag ens öppna munnen. Han är två år Tina, jag ska försöka fixa bordet säger han. Ilsk som ett bi lägger jag ner han i hans säng och sätter mig i duschen. Ja jag vet vet ju att han bara är två och detta egentligen bara är början på alla sattyg mitt underverk kommer ställa till med. Men faan asså, mitt bord ju!!!

Tack Jonas för att du är sån bra pappa som du är! Älskar dig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0