Dolce Gusto

När vi var på Elgiganten i veckan så hade dom en Dolce Gusto kaffemaskin till specialpris. Just bara den dagen. Det börja klia lite i fingrarna och självklart köpte jag med mig en maskin. Nu har vi alla provsmakat. Elias en Choccochino, Jonas espresso och jag latte. Och den godkännes. SÅ nu ska den få sig en fin liten plats här i köket.

Vi skriver historia

Idag skriver vi historia. Båda mina barn sov till 10.00 Visserligen var dom vakna sent igår, men det har dom varit fler gånger förut utan att ta sovmorgon för det. Men idag så, 10.00 Oj va skönt det var!

Lugnt i Vreta

Lördagen var vi hemma och tvätta och packa. Sen på söndagen åkte vi alla ut till pappa. Jonas åkte hem och jag stanna kvar med barnen. Pappa har semester så vi passar på att hänga lite här. Så vi har varit på Lasse Åbergs museum, dagstur till Sigtuna och ska kolla in glasbruket som ligger här i krokarna. Vi har det gött helt enkelt!

Kryss i bild

Nu har jag snott lite bilder av fotografen och här är lite bilder från resan. Vill ni kolla in fotografens historia, då återfinns den här: http://kingstonochnoelle.blogg.se

Ja ni ser ju hur bra vi hade det

Kryssning

Kl 5.15 ringde klockan. Upp och hoppa klä på sig, väcka Elias klä han borsta tänder och strax före sex var vi hemifrån. Mötte upp Sofia och Anton på tunnelbanan. Åkte till Viking Line terminalen där vi mötte Jenny och Milton. Incheckade och klara går vi på båten och äter en välbehövlig frukostbuffe. Mätta och nöjda går vi och utforskar båten lite. Vi har lekt i Knatteland, handlat i godisaffären och njutit på soldäcket. Pojkarna har ätit godis och busat. Mammorna har druckit en varsin cider, snackat skit och jagat barn.

Vid lunch bytte vi båt i Mariehamn och åkte tillbaka till Stockholm. Vi började med att leka lite och begav oss sen till buffen. Väl där säger damen i disken att vi är en timme sena. What!??! Ja tiden på biljetten var finsk tid såklart så det blev lite stressigt vid maten. Men vi fick i oss av den goda buffen och blev mer än mätta. Sen blev det lite spel på maskinerna, lek i Knatteland, tax-free shopping och mer solande på soldäck. Det var en otroligt kul resa med underbart sällskap och glada barn. Det första Elias sa när han vakna idag var att han ville åka en gång till. Och det ska vi göra. Åka en gång till.

Sofia var dagens fotograf. Hon har fått massa fina bilder från resan och så fort jag har fått dom av henne ska ni få se i bild hur bra vi har haft det.

Rosvik

I år bodde vi i Rosvik som ligger strax utanför Piteå hos Jonas bonusbror Mattias och Maria och deras barn Hilda 5 år och Isak 3 år. Perfekt ställe för oss, vi bodde i en gäststuga dom har. Och dom hade allt som behövs för att kunna roa barn. Studsmatta, leksaker, sandlåda och barnanpassat med matstol och säng till Emil. Jag och Maria har suttit och snackat och druckit vin på kvällarna efter barnen somnat. Badat, åkt till stan och firat deras Isak som fyllde 3 under tiden vi var där. Dock så hade familjen lite otur då dom en efter en åkte på magsjuka. Alla har varit sängliggande och kräkts. Turligt nog fick ingen i min familj det. Jag tror jag är immun mot magsjuka. Har aldrig haft det i vuxen ålder.

Åkte på lite dagsturer upp till Boden och hälsa på Jonas mormor och morfar. Käka och fika, det är det man gör där. Sen skulle vi träffa Jonas pappa och syster också. Men det har vi inte gjort. Vi fick ingen inbjudan och kände oss inte välkomna så vi åkte hem lite tidigare än beräknat. Ja det blir inte alltid som man tänkt...

Tillbaka till betongen

Nu är vi tillbaka i förorten ett par dagar. Hemresan gick lika bra som uppresan. Fascinerad över hur mycket dom orkar dom små. Körde i ett till Sundsvall, stanna och käka lite sen vidare raka vägen hem. Enbart ett par minuters kisspaus däremellan. Så idag är det trötta familjen. Blir lite tvätt plock och soffhäng idag.

Ett tänt ljus och en tyst minut

Det har skett ett mord i Hässelby. Ett oprovocerat hemskt mord. Och jag kan inte sluta beröras. Den som har dött är min brors bästa väns lillebror. Jag kände honom inte men jag berörs av det. Får ont i magen av det hemska våld som finns bland oss.

Jag har tänt ett ljus för dig.

Och till Rebin och din familj, jag tänker på dig. Smärtan kommer aldrig försvinna, men den kommer blekna med tiden. <3

Bilresan

7.30 imorse åkte vi hemifrån och jag kan säga att jag var rätt orolig över hur resan skulle gå. 2 barn som inte har ro att sitta stilla och nu var det många timmar i bilen som skulle avverkas sittandes. Men OJ vad bra det har gått. Elias kolla 4 filmer och Emil har lekt med en festisflaska. Vi stanna vid Gävle och käka frukost och sen vid Örnsköldsvik och åt tidig middag. Så en stor eloge till mina duktiga söner som klara hela resan upp. 10 timmar satt vi i bilen och det gnälldes i ca 15 min av dessa timmar. Good work!

Utflykt med RIB

Idag var dagen vi bokat vår rib tur. Jag, brorsorna och Jonas åkte till Musiekajen och vänta in vår tur. Efter vi fått på flytvästarna och googels så hoppa vi in på första parkett i den lite mindre båten. Att en sån maffig båt som gör 40-50 knop går så smidigt och mjukt är så läckert. Vi sick-sacka mellan båtarna ut till Waxholm och tillbaka. Det enda jag hade velat ha mer av var fart, åka längre i full fart, så kul!! Bilderna fick man passa på att ta när vi gled fram sakta. För när det var full sula var man så upptagen av att kolla hur sjön gick, följa med i vågorna och hålla i sig helt enkelt. Tack mamma och pappa för en trevlig upplevelse!

Lugna ner dig!

Den här veckan har Elias cyklat till dagis. Han är duktig men tar det väldigt försiktigt, nästan lite väl försiktigt. En snigel kör om oss på vägarna. Minsta lilla lilla backa kliver han av och leder cykeln. Ger jag han en knuff i ryggen för lite mer fart blir han arg. Å när jag säger till han att det inte är farligt att åka lite snabbare säger han till mig lite halvallvarligt -Mamma nu lugnar DU ner dig!!

Bad massa bad

Värmen har hittat hit igen. Så igår hämta jag Elias lite tidigare och så mötte vi upp Fam Sundqvist i Ådalen. Plaskis var det som gällde. Elias och Anton bada tills dom var blåa om läpparna. Emil och Tilde bada också en del men lite mer försiktigt. Fam Afrim kom också å det blev ett stort badkalas. Elias var så trött att han somna innan middagen direkt vi kom innanför dörren hemma. Solen och aktiviteteterna gjorde sitt. Så det blev en lugn middag på balkongen igår.

Idag efter hämtning var det än varmare så jag gjorde lite pastasallad packa badkläderna och så promenerade vi (så fort Jonas kommit hem från jobbet) ner till Maltesholmsbadet och käkade och badade. Alla badade friskt utom Jonas, han har blivit en riktig torris. Elias och Emil är riktiga fiskar och ler och skrattar vågat i vattnet. Mycket plask och trötta barn nu när vi är hemma. Jag älskar verkligen sommaren!!!

Båtar, massa båtar

Elias älskar båtar, stora, små, mellan, nya, gamla, snabba, rodda... Alla båtar! På landet har han råkat springa ner till sjön, det mest förbjudna för ett barn på landet bara för att se Waxholmsbåtarna åka förbi. Utflykten med Storskär och en tidigare utresa med Cinderella lever han gott på. Planerar en liten resa för mig och lilleman, då ska han få åka en riktigt stor båt. Det ser jag fram emot.

Resan ut från stan, lycka på en båt

Storskär

Du och den lilla

Du är det mest storslagna jag har varit med om. Du har testat mina gränser, du har gett mig så mycket kärlek. Du har överraskat och förundrat mig. Du har visat mig vad meningen med mitt liv är, du har fått mig att växa och se nya sidor hos mig själv. Sidor jag inte visste jag hade. Du och den lille är det viktigaste jag har. Jag tänker tillbaka med ett leende och blickar framåt och undrar vad framtiden har att erbjuda... Allt jag vet är att får jag dela den med er, dig och den lille kan det inte bli annat en ett underbart äventyr

Söderöveckan

Hemma en vecka efter lite landethäng. Veckan har varit intensiv, solig, och nonstop action. Men det är ju så det är på vårat land.

Vi kom ut till midsommar. Då var halva släkten och vi där. Alla åkte på måndagen och kvar blev jag och mamma, på onsdag kom nästa gäng. Det är kul och träffa familjen, jag gillar dom alla. Blir annorlunda från när man annars träffas på tex julafton ses man ett par timmar och äter och sen åker alla hem. Nu bor vi alla under samma tak och får umgås på ett annat plan.

Vi har haft tur med vädret, mycket sol och lite blåst, bra så man inte svettas bort. Jag Elias och Emil har badat. Viktigt att flaska när man badar tycker Elias. Mamma flaskar bäst med fötterna. (plaska).

Emil har fått nya tänder och det har varit jobbigt. Sover dåligt, vill inte ha napp inte äta mat. Så en del bära och vakna mycket på nätterna har det också varit.

Elias ÄLSKAR båtar av alla det slag. Kul, det va därför vi åkte utflykt med Storskär, men lite jobbigt också. Pga det har han ett par tillfällen gått ner till sjön själv då det har kommit en båt han vill se. Jag förstår hur han tänker och agerar, han vill se båten på nära håll. Men det är så förbjudet på landet att gå till sjön själv. Så man blir trött i både kropp och knopp.

Men när jag sitter här hemma i förorten och summerar det hela så är jag så väldigt glad att vi har det sommarställe som vi har. Jag har aldrig i hela mitt liv varit hemma en hel sommar. Jag måste få lite skärgård, lite gräs under fötterna, få åka båt, få dricka kaffe på altanen, och sitta med ett glas vin och kolla den enorma underbara solnedgången vid badberget. Få några myggbett, få se mina barn springa nakna på tomten, simma över viken och vinka till storskär på söndagarna. Få meta lite abborre, få komma hem till stan bara för att då längta ut till mitt Söderö.