23/2-Mello, vänner och försen födelsedag

Visserligen fyllde jag år i januari, men först nu fick jag till en middag för tjejerna. Eftersom jag ville ha det banfritt och inte hade mage att slänga ut Jonas och barn så blev det middag hos Jessica. Jag gled över vid fyra och började förbereda. Vid sex kom tjejerna. Vi åt fläskytterfile med osttäcke, tzatsiki och citronpasta. Efter maten rullade vi in mot soffan. Dukade upp godis vin och presenterna jag fått (som jag ärligt talat inte alls räknat med så det var en glad överraskning). Blommor, örhängen och victoria secret dofter fick jag. Super! Tack tjejer!

Lagom till presenterna var öppnade var det dags för Melodifestivalen. Jag plockade fram glassbomberna jag gjort som vi gottade på.

Efter mellot blev det Sing Star. Melanie vinner showpoäng där vill jag säga. Efter sånger, skratt och samtal blev klockan ett och dags att runda av. Kvällen var väl till belåtenhet!

Och stort tack till dig Jessica för att vi kunde vara hos dig!!

Simskolan

Veckan innan vår solsemester var det första gången. Simskola för Elias och hans bästa kompis Anton. Han var så förväntansfull och glad. Uppspelt, glad och lite svårt att hålla koncentrationen slängde han sig ner i vattnet efter en snabb genomgång på land av ben och armtag. Han trivdes som fisken i vattnet. Första gångerna hade han svårt att hänga med i vad som skulle göras och ville mest leka med Anton eller fiska efter min uppmärksamhet.

Men nu när han gått några gånger går det bättre och bättre. Han har lärt sig att lyssna på läraren och börjar få in snitsen med arm och bentag. Innan var det mest hundsim. Så håll tummarna att han simmar till sommaren min bästa unge.

16/2-Mamas and Tapas

Mammas födelsedag och planen är att vi ska samlas för lite god mat. Iom att Jonas fyller nästa vecka så tänkte vi samköra en liten get-togheter.

Så mamma hade bokat bord på Mamas and Tapas på söder. Vi möttes alla vid tunnelbanan och åkte in tillsammans. Emil var eld och lågor över att få åka tunnelbana. Kunde knappt sitta still. Elias drog den vanliga visan och somna mot Timmy ganska omgående.

När vi kom fram hade vi ett stort bord nära köket väntandes på oss. Slog oss ner allihopa och började beta av menyn. Sammanlagt beställde vi in drygt 20 tallrikar som vi satt och gotta på. Väldigt gott kunde vi alla konstatera att det var iaf. Jag och grabbarna tog även glass till efterrätt.

Mätta, vitlöksdoftande och belåtna åkte vi sen hemåt. Grabbarna skötte sig bra. Åt lite av all mat och ritade teckningar eller spelade lite spel. Lite röriga på tunnelbanan på väg hem bara. Väl hemma somna dom sött.

Alla hjärtans tider

Sen jag slutade skolan har jag haft möjligheten att jobba vid behov på min praktikplats. En blomsterbutik i Abrahamsberg. Så nu denna vecka när alla hjärtans dag stundar har vi massor att göra. Igår tisdag jobbade vi från 9-19. idag var det jobb 9-16 (tvungen att avvika för barnhämtning) HELA dagen har det varit rosor. Snitta och plocka taggar, med paus 10 min för lunch. Imorgon, själva dagen D kör vi 7-20. Kommer bli en kul kaosrtad dag. Spännande!

25/1-Åter hem

Vips!

Redan hade en vecka gått, jag kan ärligt säga att det var skrämmande hur fort denna vecka gått. Jag var inte redo att åka hem överhuvudtaget. Emil och Jonas hade det bra hemma, allt funkade och jag hade det helt underbart med Elias. Jaja... Allt gott kommer till ett slut.

Elias började morgonen med ett avslutande dopp i poolen. Jag fixade frukost medans mamma plockade lite. Gick in och väckte två trötta bröder som sov efter gårdagens avslutningsöl.

Efter frukost satte jag mig tio minuter i solen och njöt innan det var dags att gå in och packa ner det sista.

Klockan 11 kom bussen och hämta upp oss och körde mot flygplatsen. Incheckning gick bra, men det tog en hel evighet så vi hann inte knalla runt inne på flygplatsen som jag hade sett fram emot. Det var bara in och snabbt köpa en varsin fralla till lunch och akutköpa en whisky till pappa där hemma som jag lovat.

Ja och sen var det bara att kliva på flygplanet och vänta in ankomsten till vintern. Hej då sommaren, solen, värmen!

Och sist men inte minst. Av hela mitt hjärta TACK mamma för denna upplevelse och möjlighet! Jag älskar dig!

24/1-Båtutflykt och vilda delfiner

Det börjar närma sig slutet nu, tyvärr. Och en till gemensam utflykt måste vi åka på, vi bestämde att det fick bli en båtutflykt. Så till havs!!

Vi blev upplockade utanför grannhotellet på torsdag vid tio. Åkte till en hamn 30 min från där vi bor. Puerto Rico. Där hoppa vi på en katamaran och gled ut till havs. Tur att vi alla hade preppat oss med åksjukepiller (sist jag åkte båtutflykt på Teneriffa såg jag bara påsens botten mellan alla kräkattacker) för det är vågor som inte riktigt är vad man är van vid på våra sjöar hemma. Långa vågor. Man ser himlen, sen havet, himlen, havet... Efter nån timmes färd utåt kommer det ett stim delfiner simmandes. Vackra djur!

Sen vände båten och åkte tillbaka till en liten lagun där man fick bada om man ville. Ingen av oss hoppade i. Vi njöt av solen istället.

När vi så småningom kom tillbaka till hamnen väntade bussen på oss och vi åkte tillbaka till hotellet vi blev upplockade vid. Ett stop vid supermarket där vi handla lite crossianter och frallor till fikat blev det. Sen hem, Elias ja vad kan vi tro att han gjorde?! Raka vägen ner i poolen såklart. Timmy och Jocke följde med honom ner. Jag och mamma dukade ut lite lunchfika och påbörjade packnigen lite. Vi fikade och passade sen på att få ut så mycket som möjligt av den tid vi hade kvar. Sol och pool såklart! Tror vi höll oss vid poolområdet fram till sex snåret innan solens värme började ge med sig. Då gick vi en och en in och duschade och bytte om. Dags för sista middagen. Det fick bli en buffe i Yumbo center.

Efter maten skulle Elias avsluta med "afrikanska studsmattan" och mamma med lite shopping. När dom två var klara med sitt gick dom hemåt. Jag och grabbarna stannade kvar. Grabbarna satte sig och tog en drink. Jag gick en liten runda helt allen. Hittade dock inte allt för mycket. Lite smått och gott innan jag gick och slog mig ner hos mina bröder. Dom hade bara hunnit med en drink var så vi besällde in lite blandat gott. Och gott var det verkligen. Vi satt där och skrattade, pratade, drack och njöt av den utomordentligt lyckade semester vi faktiskt haft tillsammans. Aldrig tidigare har jag gjort en resa med mina bröder. Vi konstatera att det var en fullträff! Vi kollade varandras bilder vi tagit under veckan. Fnissade lite åt min och Jockes röda nösor vi lyckats dra på oss efter båtutflykten.

När vi fått i oss ett gäng drinkar drog vi oss hem och fortsatte samtalet hemma på uteplatsen. Jag kände hur trött jag faktiskt var så jag tacka för mig och kröp ner till sängs. Pojkarna gick ut för en sista öl innan det var slut på det ljuva livet i solen.

Så blomstrande och grönt!

En sak jag gillar med att vara utomlands är blommorna och växtligheten. Det som vi är vana att se i små krukor eller som små snittblommor växer i stora mängder här nere. Vackert!

23/1-Semester

Vaknar till en skinande sol. Först av alla, det är tyst i rummen. Smyger upp och börjar med frukosten. Smiter ut i restaurangen och köper färskt bröd. Elias har vaknat nu, strax efter kommer mamma upp. Dukar fram allt på vår uteplats och väcker bröderna. En lång härlig frukost avnjuts i solen.

Sen blir det semester resten av dagen. Vi paxar ett gäng solstolar och vi solar, solar, solar. Läser bok, dricker vatten, kaffe eller en kall öl/cider. Badar i poolen, leker med Elias. Sitter och dinglar med fötterna vid poolkanten och pratar om livet. Vi helt enkelt njuter av en underbar semester.

När solen börjar ge upp för dagen klär vi på oss och beger oss till Kasbah för middag. Vi hittar ett trevligt hak vi sätter oss på. Efter maten känner vi att en drink skulle vara gott så vi letar upp ett annat hak vi sätter oss på. Men Elias började bli trött så vi gick till supermarket och köpte lite god dricka och satte oss hemma på uteplatsen och prata vidare i lugn och ro efter Elias somnat gott.

22/1-Palmitos Park

Eftersom mina bröder slog till på en utekväll igår så bestämde jag och mamma att vi ville hitta på nånting med Elias. Vi bestämde att vi skulle åka till djurparken Palmitos Park som ligger 15-20 minuters taxiresa från hotellet.

Så vi smög upp och åt frukost, klädde på oss och gick ut till en taxi som tog oss ut till Palmitos Park.

En underbar liten park dom byggt ut mitt ute i ingenstans. Det är så kul att ta med Elias på såna här ställen för han är verkligen genuint intresssrad. Mycket, wow, kolla mamma, kolla mormor åhh va häftig.

Mycket fina färgglada fåglar vi såg först. Sköldpaddor som fick Elias stora uppmärksamhet. Mer fåglar och sen en krokodil som låg och sov bakom sin glasvägg.

Vi kom till en herre som hade papegojjor, 5-6 st man kunde fotograferas med. Jag ville absolut att jag och Elias skulle ta ett sånt kort men han var inte alls med på samma notor. Jag bad snällt men han vägrade. Då försökte herrn med papegojjorna locka honom. Han var lite tveksam, men när han fick klappa papegojjan och fick en puss på kinden av den kände han sig mer avslappnad och kom och satte sig hos mig.
Det blev ett kort och jag kände mig nöjd!
(för ca 13 år sen var jag på samma djurpark med Jocke, morbror Ove och kusin Petra. Tog ett likadant kort med Jocke, Petra och papegojjorna då.)

Sen kollade vi en fågeluppvisning med stora havsörnar. Magnifika fåglar! Ingenting mot våra småfåglar vi har här hemma i lilla Svedala.

Nu hade hungern satt in så vi begav oss mot restaurangen och åt lite mat.

Vi var klara med maten alldeles lagom till uppvisningen av delfinshowen. Så vi bänka pss längst fram och kolla in fiskarna när dom visa upp vad dom kan.

Efter det gick vi in i fjärilshuset och kollade fjärilar. Väldigt stora färgglada fjärilar som bodde där. Fina!

Nu började vi närma oss slutet av parken. Vi passerade in lite mer fåglar, emuer, påfåglar och flamingos. Och kängrusar. Väldigt fina djur. Första gången jag ser såna. Trodde dom skulle vara mycket större, men dom var rätt små, som Elias höga och väldigt söta.

Innan vi lämna parken fick Elias köpa nåt han ville ha i butiken. han valde en krokodil. Jag gick och köpte kortet med papegojjorna. Sen tog vi en taxi tillbaka hem.

Otroligt lyckad utflykt med nöjda deltagare!

Väl hemma på hotellet joina vi bröderna vid poolen. Elias hade bad abstinens så han hoppa i på en gång. Jag tog en kall god dricka vid poolkanten å njöt! Mycket avslappnad å njutfull semester det här.

När vi samlat lite nya krafter och lapat än mer sol bytte vi om och gick till Yumbo. Först middag sen minigolf.

Det blåste rätt mycket på golfbanan så mamma smet hem lite tidigare. Men jag och grabbarna spela klart matchen. Timmy vann!

21/1-Aqualand

Ny dag, nya äventyr!

Idag var det utflykt till vattenlandet Aqualand som stod på schemat. Elias var så taggad så han kunde knappt sitta still i taxin vi tog dit.

När vi kom fram var det lite molningt och ingen supervärme som vi haft hittils. Men det var inget alternativ att vända hem och ta detta en annan dag nu när Elias var så supertaggad på detta. Så vi gick in och bytte om till badkläderna. Elias började å bada och leka en stund i barnavdelningen.

Sen testade vi lite av dom större rutschkanorna. Elias fick inte åka allt eftersm han inte hade längden inne, men jag å Jocke slängde oss på både den ena och den andra banan. Efter några åk gick vi till lunch-haket och beställde lite mat. Lagom till det att vi satte oss kom solen på besök också.

Efter lunchen åkte vi nån timme till sen bestämde vi att vi var klara för dagen och bytte om och packade ihop. Vid utgången hade dom tagit lite bilder som vi köpte.

Efter aqualand var det som dom flesta andra ljuva dagar på semestern. Vi åkte till hotellet fikade lite kaffe. Elias fortsatte badet fast nu i poolen och vi andra slappade på rummet eller i solstolarna. Som sig bör på en semester.

Efter bad och vila bytte vi om och gick på jakt efter en restaurang och äta på. Vi hittade en vi slog oss ner och vi åt. Det ljuvliga med att bara ha med sig ett barn är att vi faktiskt kan sitta på restaurangen en längre stund utan att tjata gnälla och stressa. Restaurangbesöken har varit lyckade hittils.

20/1-Bondmarknad i San Mateo

Varje söndag på Kanarieöarna har dom marknad i byn San Mateo som ligger på norra sidan av ön, en bit från huvudstaden Las Palmas. Alla i gänget var ju inte lika sugna som jag på att åka på den utflykten. Men jag var iaf, så mamma och Elias ställde upp och följde med.

Så halv tio på söndag blev vi upphämtade med buss utanför Yumbo center. Knappt en timme senare var vi framme i San Mateo. En fin by i norr. Kallare och frodigare än södra sidan vi bor på. (Fick veta av guiden att på norra sidan av ön har man ett frodigare landskap och drygt 160 soldagar per år. På södra sidan är landskapet mer kargt meen istället njuter man av 320 soldagar per. Vilken skillnad på en sån liten ö. Det märktes ganska väl.) Så efter vi klätt på oss tjocktröjor så begav vi oss mot marknaden. Frukt och grönsaker, kryddor, färskt bröd, blommor, ostar oliver och kaffe. Massa godsaker fanns det i ena "tältet". I andra var det mest krimskrams. Leksaker till överpriser, kläder, väskor och annat krafs.

När vi gått ett varv gick vi runt byn en sväng och tittade, vi hittade ett mysigt fik vi satte oss. Där vi med bilder och pekande lyckades beställa lunch och en god kopp kaffe. (Folket i byn pratar bara spanska. Nästan ingen kan engelska alls.)

Efter lunchen gick vi in i en av butikerna som fanns i byn. Massa underbara inredningssaker. MASSA! Det var så mycket jag ville köpa med mig hem. Men pengar och utrymme begränsa mig så det fick bli ett litet nyckel/smyckesskåp. Mamma köpte, hör och häpna... Grytunderlägg! När vi kom ut ur butiken visa sig solen så mamma och Elias gick till lekparken som nära marknaden. Jag gick tillbaka till marknaden och köpte kryddor, kaffe, apelsiner, jordgubbar och färskt bröd. Nyplockade färska spanska apelsiner, jordgubbar plockade direkt ur landet som smakade underbart. Vaniljstänger och kardemummakärnor ja mycket gott fanns. Gick sen in i matbutiken och köpte lite dricka till bussen som strax skulle ta oss vidare på en liten tur innan vi åkte hem.

När alla var på plats i bussen åkte vi vidare på slingervägar till öns högsta topp. En gammal vulkan där vi hade prima fin utsikt över ön och havet.

Efter det stoppet var det nu dags att börja bege oss hem. Efter ett litet fikastopp på vägen där vi köpt macka åt Elias var vi vid tre tiden hemma på hotellet.

I vanlig ordning sadla vi snabbt om till badkläder och passade på att njuta av värmen och en stilla kopp kaffe innan det var dags för kvällmål.

Efter Elias önskemål gick vi till Yumbo och hittade ett ställe vi åt på. Efter maten blev det karikatyravbildning av Jocke och Elias tillsammans. Elias passade också på att hoppa i vad han själv kallar för afrikanska studsmattan. Jag, mamma och Elias tog sen en lugn kväll på hotellet medans grabbarna gick en barrunda.