20/1-Bondmarknad i San Mateo

Varje söndag på Kanarieöarna har dom marknad i byn San Mateo som ligger på norra sidan av ön, en bit från huvudstaden Las Palmas. Alla i gänget var ju inte lika sugna som jag på att åka på den utflykten. Men jag var iaf, så mamma och Elias ställde upp och följde med.

Så halv tio på söndag blev vi upphämtade med buss utanför Yumbo center. Knappt en timme senare var vi framme i San Mateo. En fin by i norr. Kallare och frodigare än södra sidan vi bor på. (Fick veta av guiden att på norra sidan av ön har man ett frodigare landskap och drygt 160 soldagar per år. På södra sidan är landskapet mer kargt meen istället njuter man av 320 soldagar per. Vilken skillnad på en sån liten ö. Det märktes ganska väl.) Så efter vi klätt på oss tjocktröjor så begav vi oss mot marknaden. Frukt och grönsaker, kryddor, färskt bröd, blommor, ostar oliver och kaffe. Massa godsaker fanns det i ena "tältet". I andra var det mest krimskrams. Leksaker till överpriser, kläder, väskor och annat krafs.

När vi gått ett varv gick vi runt byn en sväng och tittade, vi hittade ett mysigt fik vi satte oss. Där vi med bilder och pekande lyckades beställa lunch och en god kopp kaffe. (Folket i byn pratar bara spanska. Nästan ingen kan engelska alls.)

Efter lunchen gick vi in i en av butikerna som fanns i byn. Massa underbara inredningssaker. MASSA! Det var så mycket jag ville köpa med mig hem. Men pengar och utrymme begränsa mig så det fick bli ett litet nyckel/smyckesskåp. Mamma köpte, hör och häpna... Grytunderlägg! När vi kom ut ur butiken visa sig solen så mamma och Elias gick till lekparken som nära marknaden. Jag gick tillbaka till marknaden och köpte kryddor, kaffe, apelsiner, jordgubbar och färskt bröd. Nyplockade färska spanska apelsiner, jordgubbar plockade direkt ur landet som smakade underbart. Vaniljstänger och kardemummakärnor ja mycket gott fanns. Gick sen in i matbutiken och köpte lite dricka till bussen som strax skulle ta oss vidare på en liten tur innan vi åkte hem.

När alla var på plats i bussen åkte vi vidare på slingervägar till öns högsta topp. En gammal vulkan där vi hade prima fin utsikt över ön och havet.

Efter det stoppet var det nu dags att börja bege oss hem. Efter ett litet fikastopp på vägen där vi köpt macka åt Elias var vi vid tre tiden hemma på hotellet.

I vanlig ordning sadla vi snabbt om till badkläder och passade på att njuta av värmen och en stilla kopp kaffe innan det var dags för kvällmål.

Efter Elias önskemål gick vi till Yumbo och hittade ett ställe vi åt på. Efter maten blev det karikatyravbildning av Jocke och Elias tillsammans. Elias passade också på att hoppa i vad han själv kallar för afrikanska studsmattan. Jag, mamma och Elias tog sen en lugn kväll på hotellet medans grabbarna gick en barrunda.